dinsdag 4 augustus 2015

De mogelijke gevolgen van het afleiden van een hulphond

We zijn momenteel eindelijk verhuisd! We zitten nu in ons eigen huissie, ons eigen plekje. En wat geeft dat een rust. Ik moest wel erg wennen hoor. Wéér een ander huis. Maar mijn baasje was al snel gewend en het voelt al echt als thuis. Vanwege het klussen, verhuizen en de vermoeidheid (die er nu uit komt van de heftige periode die we achter de rug hebben) had ik nog even geen puf voor een update. Ook hebben we nog geen internet in ons eigen huisje.  Maar vandaag toch even een update over een belangrijk onderwerp. Hét onderwerp wat toch steeds weer terug lijkt te komen. Het afleiden van hulphonden. 

Laatst had mijn baasje een status op Facebook geplaatst. Dit ging over het feit dat ik, als hulphond, regelmatig afgeleid word. Soms is dat niet zo erg. Maar wanneer ik te erg afgeleid ben, kan ik er niet meer voor mijn baasje zijn. En dan is de kans groot dat ik een aanval mis. 
De status update werd massaal gedeeld en ook de Linda heeft het bericht op hun website geplaatst (dit artikel vat de status update van Facebook perfect samen): http://www.lindanieuws.nl/nieuws/hierom-mag-je-een-hulphond-nooit-afleiden/
Met deze publicatie zijn wij enorm blij, want het is noodzakelijk dat mensen leren waaróm ze een hond niet mogen afleiden. 

Veel mensen weten het gewoonweg niet, of ze wéten het wel, maar zijn zich niet bewust van de reden er achter. Andere mensen zijn gewoonweg eigenwijs en vinden hun eigen gevoel (ik wil de hond aaien) belangrijker . Er zijn zelfs mensen die juíst gaan aaien omdat ze het zielig vinden. Door dit soort berichten in de media te plaatsen creëren we een stukje awareness. En dat helpt niet alleen ons, maar ook andere hulphonden bezitters. 
We hebben deze week misschien ook nog een interview met de Telegraaf hier over.  Hoe gaaf is dat?!

Baasje had een gat in haar hoofd gevallen doordat ik te afgeleid was om haar te kunnen waarschuwen voor een opkomende aanval. 

2 opmerkingen:

  1. Ik las je stukje op Facebook. Goed dat je het daar neergezet hebt, ik heb het even gedeeld. Ik heb zelf vroeger bewaking gedaan met honden, daar geldt eigenlijk hetzelfde voor. En hoe vaak ik mensen er niet op aanspreek.... daar word je niet goed van! Ze begrijpen het niet, ze luisteren niet en denken altijd dat ze het beter weten! In dit geval hebben ze jullie beiden in gevaar gebracht. Ik ga je volgen vanaf nu en wens je heel veel succes met Snow, die trouwens een beauty is! (misschien heb je het er al eens over gehad met je dierenarts, maar veel honden met maag/darm problemen hebben baat bij een vers vlees dieet....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gaan inderdaad over op vers vlees! En bedankt voor je lieve berichtje, dopneusje van Snow

      Verwijderen

Over mij

Ik ben Melanie (1991) en ik heb het Ehlers-Danlos syndroom en epileptiforme aanvallen. Ik gebruik een rolstoel voor langere afstanden. Snow is mijn hond, wij leiden hem op tot hulphond met dank aan Stichting Bulters en Mekke.